Zdravlje i medicina u Starom Rimu
Rim nije znao za
lekare sve do II veka pre nove ere. To
ne znači da nisu bili upoznati sa izvesnim lekarskim znanjima. Čini se da
je briga o telu, dakle o zdravlju, uvek bila izuzetno značajna za Rimljanina.
Čisto, negovano telo, lepo ošišana kosa i obrijana brada su oznaka urbanitas, civilizovanosti, predstavljaju
razliku između građanina i divljaka koji je zapušten i smrdljiv. Briga o telu ujedno znači i briga o
ponašanju, stavu, jednom rečju o ugledu (dignitas).
Tokom prvih vekova Rima pater familias
je brinuo o zdravlju svoje familije. Pribegava
metodama predaka koje spajaju vradžbine I upotrebu onoga što pruža priroda. (Najbolji način da
novorođenče bude zdravo jeste da mu se tri puta pljune na grudi, uz izgovaranje
“magijskih reči”!). Lišće i korenje, životinjska mast, ulje, sirće ili puter
(koji se, inače, ne koristi u ishrani), dovoljni su da izleče one koje je smrt
poštedela. Katon Stariji je čak smislio spravu koja je pomagala kod preloma.
Biljka koja je bila skoro univerzalni lek je laserpicium (biljka iz porodice štitonoša), čiji sok pomaže pri
varenju, čini da rane zarastaju, služi kao protivotrov zmijskom ujedu, leči
upalu grla, žuticu, pa čak i ćelavost, koje se Rimljani užasavaju (oni koji
nisu te sreće da mogu, kao Cezar, neprekidno da mose krunu koja prikriva ćelu,
stavljaju obloge napravljene od mešavine laserpicium-a, šafrana, bibera I
izmeta pacova…).
Laserpitium je, prema Rimljanima, univerzalni lek
Prvi predstavnik naučne medicine u Rimu koji je ostao
upamćen jeste Grk Arhagatos, koga je
država smestila u kliniku na Forumu. Usledili su drugi, poput Esklepijada iz
Bitinije, koji je otvorio medicinsku školu u I veku pre Hr. Ali, lekari su
teško uspevali da pobede nepoverenje Rimljana. Ostajali su robovi, najčešće u privatnoj službi bogatih, profesora,
pesnika. Ipak, to nije sprečilo pesnike enciklopediste pred kraj Republike ili
na početku Carstva (Varon, Plinije Stariji) da pišu o lekarskoj veštini. Četrnaeste godine osnovana je zvanična škola za obrazovanje lekara. Od početka doba
Avgusta, vojska ima svoje lekare I hirurge, imaju ih potom i gladijatorske
škole, gimnazije, zanatske škole... Galen
iz Pergama (129-199), najslavniji lekar koji, krajem II veka leči Marka
Aurelija iz Komoda, veran Hipokratovim principima, zapravo radi u
gladijatorskoj kasarni.
Izvrstan naučnik i eklektik, na otmenom grčkom jeziku
piše veliki broj radova o najraznovrsnijim temama, uglavnom filozofskim i
medicinskim. Zaslužio je slavu zahvaljujući svojoj moći opažanja i dobroj
dijagnostici zasnovanoj na sintezi raznih medicinskih teorija koje su u to doba
bile popularne. Postoji i izvestan broj specijalista (za bolesti očiju, zuba,
grla itd...). U doba Antonina, lekari su i filozofi koji se više ne
zadovoljavaju samo lečenjem već definišu
i okvire higijenskog načina života
(ishranu, ritam aktivnosti) i donose određena pravila koja će imati uticaja i
na moral.
Klaudije Galen iz Pergama
Pored toga, u II veku se javlja i državna medicina. Lekari, koje plaća država, besplatno
leče siromašne. Ima ih četrnaest (jedan za svaku regiju). To su archiatri populares koji treba prethodno
da pokažu svoje umeće pred komisijom priznatih lekara. Od privatnih lekara nije
tražena nikakva zvanična potvrda znanja (otud i mnogo šarlatana), ali je
postojao i zakon kojim su kažnjavane lekarske greške.
Zanimljivu usporedbu između ekonomije i medicine možete pogledati na ovome linku. dvoboj obrazovanje
ОдговориИзбришиdobar link !
ОдговориИзбришиVeoma lep i edukativan sadrzaj.
ОдговориИзбришиStranger лаже
ОдговориИзбришиDjubre jedno kako te nije sramota tako nesto da pises. Dodji na jedan na jedan u moj kraj kosti da ti slomim.
Избриши🤑🤑🤑
ОдговориИзбриши💀💀💀
Избриши