уторак, 4. фебруар 2014.

Seksualnost u Starom Rimu

Promena seksualnog morala kod Rimljana odraz je promena u njihovoj civilizaciji. Tokom prvih vekova, koje karakteriše težak život, muškarac je svemoćan. Kao glava porodice, on je gazda u kući, učesnik zbivanja u gradu i branilac otadžbine. Dakle, samo on ima pravo na zadovoljstvo, koje njegove partnerke moraju da mu pruže. Iako vlada monogamija, on ipak može, i pored svoje supruge, da potraži zadovoljstvo sa kim god želi, mladićem ili devojkom, pod jednim uslovom da ti partneri nisu rođeni slobodni. Roblje i prostitutke (ženske i muške) su tu da zadovolje gospodara. Prisetimo se da u braku nema ljubavi, da je sklopljen iz interesa, sporazumom koji su roditelji ugovorili kad njihova deca nisu imala ni deset godina. Jedina uloga supruge jeste da obezbedi naslednika. Sem toga, supruga mora da dokazuje svoju čednost (pudicitia), dakle, da bude verna svom mužu. Jer svaka preljubnička veza bi uprljala njenu krv i ugrozila čistotu nasledne linije. U najstarije doba, prevareni muž je imao pravo da kazni, čak i smrću, nevernu suprugu i njenog ljubavnika. A u najmanju ruku, bio je to razlog da se supruga otera.

Moral se, pod grčko-istočnjačkim uticajima, postepeno menja, mada opstaju starinski principi. Žena se emancipuje, a pred kraj Republike stiče izvesnu samostalnost. Naučila je da zavodi, a mladići ne uspevaju više da prikriju svoja osećanja. Postaju zavisni od šarma kurtizana, a u I veku posle Hrista počinju da obelodanjuju svoju zaljubljenost i ljubavne patnje. Ovidije je prvi otvoreno rekao da muškarac treba da pruži zadovoljstvo ženi. Ljubavni život krajem Republike i u prvom veku Carstva je vrlo slobodan, tolerantan i javlja se raspusnost poput one koja je postojala u XIII veku. Avgustovi pokušaji da pomoću nekoliko zakona (počev od 28. godine pre Hr.) vrati izgubljeni moral da bi se borio protiv slobodnog načina života i povećao natalitet nisu imali mnogo uticaja. Ljubavna strast, koja je za nekadašnjeg Rimljanina bila degradirajuća i ponižavajuća, jer ga je potčinjavala osobi nad kojom je inače imao vlast i nagonila ga da zaboravi na svoju čast i ugled (dignitas), najednom se obznanjuje i javno iskazuje. Građanin je zaboravio na obaveze koje nameće vrlina (virtus).

Počev od II veka Carstva, novi položaj muškarca i žene u društvu stvara uslove za nastanak bliskosti među supružnicima. Više nije sramota pokazati osećanja. Ali, pod uticajem filozofa, sa jedne, i medicine, sa druge strane, nastaje novi bračni moral. On zahteva uzajamnu vernost supružnika, osuđuje homoseksualnost i naglašava jedini cilj seksualnih odnosa - začeće. Ovim novim paganskim moralom hrišćani se inspirišu više nego onim iz svetih knjiga: on je zapravo rigorozniji od onog u Novom zavetu, jer bolje služi dominaciji klera. Paganski moral iz II veka omogućio je sveštenstvu da izvrši trajni uticaj na duše, koji je zasnovan na pretnji Božijom kaznom.

Što se tiče seksualnosti, Rimljani nisu bili nemoralniji od ostalih naroda. Sledili su različita pravila koja su odgovarala različitim etapama njihovog razvoja, ali su ih u svakom periodu poštovali.

1 коментар:

  1. Анониман20. мај 2022. 00:50

    Moje ime je fajar. Živim u Bedonu u središnjoj Javi, bio sam u vrlo kroničnom financijskom pitanju i terminalnoj zdravstvenoj situaciji prije nekoliko tjedana. Nakon što se moja potraga za pomoći prijatelja i susjeda pokazala abortivnom, osjećam da nije bilo nikoga koga istinski brine. Toliko sam se iscrpio zbog nedostatka sredstava za proširenje svog poslovanja, a moja dvoje djece u dobi od 5 i 8 godina također nisu dobro izgledali zbog nedostatka odgovarajuće skrbi kao rezultat financija. Jednog vjernog jutra vidio sam starog prijatelja svog pokojnog muža i rekao sam mu sve što sam prolazio, a on je rekao da je jedini način na koji bi mogao pomoći da me usmjeri na dobrog zajma u SAD -u koji mu je također pomogao, objasnio je i on Meni o tome kako je bio financijski smanjen i kako ga je potaknuo ovaj službenik zajma (g. Pedro koji mu je dao zajam od 7.000.000,00 USD po pristupačnoj stopi od 2%. Dalje me uvjeravao da su oni jedina legalna zajma koju je pronašao na mreži na mreži . Dao mi je njihovu e -poštu i tako sam se prijavio, a također mi je odobren zajam i moj se život promijenio za dobro. Obratite se jedinom zajmodavcu g. Pedra putem e -pošte / pedroloanss@gmail.com kako biste riješili svoj financijski nered.

    ОдговориИзбриши