Antička gozba
Bez obzira što nam je pri samom pomenu antičke gozbe pra
asocijacija slika rasipništva i razvrata raskalašnih debelih Rimljana i
razuzdanih polugolih Rimljanki, slika kakvu su nam nametnuli prizori Neronovih
gozbi iz Sjenkjevičevog dela Quo vadis?, ili Petronijeve Trimalhionove gobe,
treba napomenuti da su to ipak ekstremni primeri pijančenja i bahanalija nad
kojima su se i njihovi savremenici, iako već dekadentnog Rima, zgražavali. Na
antičkoj gozbi bilo je daleko više reda, smislenih pravila organizacije, te
svojevrsne uglađenosti. Shodno jednolikoj iskrivljenoj slici ponašanja antičkog
društva „za stolom“, većina istraživača i autora ne zaobilazi zloglasni
Satirikon, prepun opisa groteskne i degutantne gozbe u kući rimskog
skorojevića, bivšeg oslobođenika, koji, iako ispunjen humorom i interesantnim
detaljima, nedovoljo upućene ne samo da zabavljaju, već ih i navode na pogrešan
zaključak o bontonu za rimskom trpezom. Daleko je ilustrativniji savet putem
kojeg Varon objašnjava osnovna pravila
gozbe:
„... broj zvanica treba da se kreće od broja Gracija do
broja Muza, to jest gozba treba da se sastoji od tri do devet zvanica...
ne valja mnogo jer je gomila obično neuredna i bučna i ona u Rimu stoji, u
Atini sedi, ali nigde ne leži. Potom, sama gozba se sastoji iz četiri stvari i
tada je, konačno, savršena po svim svojim brojevima, ako je zgodno društvance
okupljeno, mesto izabrano, vreme odabrano, a pomoćna oprema nezanemarena. Ne valja okupiti ni brbljive ni mutave
goste, jer rečitost je potrebna na Forumu i sudu, a ćutanje stvarno može
biti poželjno, ali u ložnici, a ne na večerinki... domaćin ne treba da bude ni
previše uglađen, ali ni vulgaran. Na gozbi ne
treba da se razgovara o svakojakim temama, već najpre o onim koje su
istovremeno i korisne i zabavne. Takođe je bolje da izgleda da ih je bilo više
nego da su nedostajale...“
Zvanice su na convivium
stizale pred sumrak, nakon posete kupatilu, odevene za tu priliku u vestis cenaturia. Neki gosti bi donosili više preobuka, kao odraz
blagostanja i ugleda, dok bi onim siromašnijim, kao klijentima, domaćin
obezbeđivao odelo. Prilikom ulaska u triclinium,
svaki bi gost bio otpraćen do svog mesta koje bi mu odredio domaćin. Raspored „
za stolom“ bio je strogo određen. Po previlu, na rimskoj gozbi tri velika i
prostrana ležaja, sa po tri mesta,
triclinia bila su raspoređena oko dugačkog i niskog središnjeg stola mensa, tako da je četvrta strana stola
ostajala slobodna kako bi robovi mogli nesmetao da prilaze i poslužuju goste.
Ukoliko je zvanica bilo više od devet, bila je postavljena još jedna mensa et triclina. Ugledni Rimljani jeli
su, naravno, ležeći na levom boku, prinoseći hranu desnom rukom, po ugledu na
Grke. Samo je prosti puk jeo sedeći, ali čak i za vreme običnih porodičnih
obroka otac bi ležao, dok su majka i ostali članovi porodice sedeli. Na gozbi
su zvanice sedele prema tačno utvrđenom rasporedu.
Gost je mogao sa sobom da povede i „svog gosta“ koji je bio
smešten iza njega, na njegovom mestu na triklinijumu; ova zvanica se, sasvim
prikladno, zvala senka – umbra.
Ukoliko nije bilo dovoljno mesta na ležajevima za sve nepozvane goste, oni bi
se našli „u neprilici“ – morali bi da sede na stolicama. Pored toga, gosti su
ponekad dovodili i svoje robove koji su ih služili tokom gozbe, a oni su sedeli
na podu, pored ležaja svojih gospodara.
Redosled služenja jela nije bio toliko striktan, ali se u
osnovi svodio na predjelo gustatio, glavno jelo prima I altera cena I desert
mensa secunda – jer su se menjali barem stolnjaci ako ne I čitavi stolovi sa
posluženjem. U posebno svečanim prlikama postajao je i nomenclator, rob koji je najavljivao jelo koje će biti posluženo.
Peharnik cellarius, rob višeg ranga I
naročitih ovlašćenja, nadgledao je vino, proveravao njegov kvalitet, redosled
služenja, medovinu mulsum kao aperitiv, određene mešavine uz mensa prima I
mensa secunda, te redosled služenja; ovaj rob bio je odgovoran I za delikatni
process pretakanja vina iz amphora u authepsa, radi njegovog filtriranja, a
takođe je dodavao začine I mirisno bilje, zagrevao vino zimi I hladio leti; a
sve ovo činio je u samom triklinijumu, pred gozbenicma.
Kogod pije treba da zna
da ništa od vina ugodnije nije:
nalaze da je ovo bolest koju treba lečiti,
ovaj slatki rasadnik dobrog raspoloženja
što gozbi čini draž…
… Vinsku lozu nemoj da mrsiš! Dodaj čašicu vina I u ženin vrčić! Gle
šta ima bačvi i spremišta vina, gozbenog, melitskog, kaleski vrčevi I kumanske
čaše! Ima li ijednog gurmana koji je čitavog života vino samo njušio, a dag a
nije gucnuo?
Varon, “Ima noša svoju
meru”
Hrana se iznosila pred goste na poslužavnicima u
najverovatnijim i najmaštovitijim aranžmanima, a na ovo “prerušavanje hrane” bili
su podjednako ponosni i domaćini I kuvari.
Iza toga bi trpezi pristupali robovi structor,
odnosno scissor I naočigled gostiju
kule i gradove pretvarali u zalogaje koje bi potom posluživali ministratores. Osnovna pravila lepog
ponašanja nalagala su da se hrana uzima po malo, te da se ne musavi I brljavi;
uglavnom se jelo kašikom (viljuška još nije postojala), ali i prstima, pri čemu
su ruke morale često biti prane, što nije bio problem pošto su robovi prinosili
krčage vode za pranje ruku. Postojale su I salvete, ali sui h donosile same
zvanice, I to iz sasvim drugih razloga. Naime, u njih bi spakovali najukusnije
zalogaje koje bi poneli sa sobom nakon završene večere. Postojale su I
čačkalice pravljene od kostiju I slonovače, ali po svemu sudeći nisu ih svi
Rimljani koristili umereno čim ih Marcijal naziva dentiscalpa (dleto za zube). Kakvu su rafiniranost “za stolom”
Rimljani podrazumevali, vidi se i u običaju da ostatke hrane bacaju na pod,
koji bi, s vremena na vreme, robovi čistili.
Naročiti gozbeni običaj, koji su Rimljani, doduše, preuzeli
od Egipćana, bilo je pronošenje malenog zveckavog kostura larva convivalia,
napravljenog od slonovače ili drveta (Pompeji je nađen i od srebra) s ciljem da
podstaknu efemerne užitke, I time podsete na prolaznost života:
… Na gozbama kod bogatih ljudi odmah posle jela nosi jedan
od njih (robova) u kovčegu mrtvaca, napravljenog od drveta, koji lepom izradom
I bojama jako podseća na pravog mrtvaca, a koji je dugačak svega jedan ili dva
lekta, i pokazuje ga svakom gostu, govoreći: “Pogledaj ovoga, pij I veseli se, jer kad umreš bićeš kao i ovaj
ovde!”…
Skeleti su uopšte činili gozbi draž, ne samo kad je
pronošena zveketava lutkica, već su bili česta ornamentacija srebrnih vinskih
kratera, pehara, poput onog nađenog među srebrninom u Boskorealeu, na kom su
postavljeni skeleti filozofa I pesnika. Slični “ukrasi” od lobanja i skeleta
nađeni su I na gornjoj ploči stolova za posluživanje, kao i na mozaicima.
Tokom gozbe bilo je uobičajeno da se priredi raznovrsna
zabava, u vidu muzike, plesa, žonglerskih i akrobatskih tačaka, recitovanje
poezije i čitanja proze. I tako bi, konačno, nakon završene višečasovne zabave
i hrane za telo I dušu, gosti počeli da se razilaze, noseći sa sobom
najukusnije ostatke hrane, zamotane u salvete, koje su od svojih kuća poneli
upravo u tu svrhu. Darežljiviji domaćini bi gostima pri njihovom odlasku delili
raznorazne poklone, različitih vrednosti. Ovaj običaj se od Saturnalija
proširio I na “obične” gozbe.
Ipak, ne bi uvek svi gosti otišli. Bilo je slučajeva da
nekolicina zvanica ostane, i tada bi ih domaćin pozvao u drugi triclinium. I dok bi robovi raskrčivali
stolove, ležajeve i podni mozaik od odgrizaka I ostataka hrane, počinjala je
svojevrsna pijanka commissatio.
Nadmetali su se gosti ko može više da popije, i na koji način, pri čemu su
nasumice bili birani “izazivači”, a ostali bi ih pratili. Ovo pijančenje je
često trajalo do iznemoglosti zvanica, nakon čega je dužnost robova bila da
gazed bezbedno vrate svojim kućama.
Evo me tu sam, eura pun sam
ОдговориИзбришиНисам ту више
ОдговориИзбриши