Stanovanje u Antičkom
Rimu
Rimska kuća, pre svega, označava dom pojedinca i ima
sakralni karakter. U njoj je porodični oltar i, dakle, predstavlja neku vrstu
privatnog hrama. Ona je zaista ognjište gde se okuplja porodica oko
paterfamilias-a (oca porodice).
Domus
Domus u Pompeji
Ova vrsta kuće, nakon što je, u početku, imala izgled ovalne kolibe (što pokazuju ostaci koliba
na Palatinu, nazvanih „ Romulove“), postala je kvadratna.
Rekonstrukcija Romulovih koliba na brežuljku Palatin
Bez sumnje pod
etrurskim uticajem, ona je seoskog porekla: postojalo je, zapravo, malo
dvorište gazdinstva okruženo zidovima gde se nalazila jedina prostorija u kojoj
je stanovao gazda. Ovo dvorište je najčešće pokriveno nadstrešnicom na četiri
vode, sa četvrtastom rupom. Nagib dela krova je ka unutra, što omogućava da se
kišnica skuplja u bazen koji je u sredini (impluvium).
Postepeno počinju da se zidaju male prostorije oko dvorišta. Prvobitna soba, u
dnu, preko puta ulaza, postaje gazdina kancelarija (tablinum). Ovaj jednostavni dom, sa malim centralnim dvorištem i
bazenom, naziva se kuća s atrijumom.
Skoro da i nema nameštaja i veoma je skromna.
Posle carskih osvajanja i pod uticajem helenizma, domus će
postati i veći i lepši. Oponašajući Grke, Rimljani zidaju veće kuće, koriste
peristil, sa centralnim bazenom okruženim portikom koji vodi u prostorije, koje
su često uz atrijum, stvarajući tako dvodelni
domus.
Plan jednog od domusa u Pompeji
Tradicionalni deo, atrijum, služi za primanje gostiju i klijenata, a
peristil, intimniji deo, za porodicu, jer su tu sobe, kupatilo. Domus podtaje
lepši. Zidovi su oslikani, postavljaju se draperije, drveni kovčezi ukrašeni
bronzom ili srebrom. Na stolovima i policama je srebrnina (smatralo se
neumesnim da se ne prikaže posetiocima). Svećnjaci su umetnička dela koja
govore o bogatstvu vlasnika.
Mozaik na ulazu u domus u Pompeji na kom stoji upozorenje "Cuvaj se psa"
Uprkos razvoju, domus
je očuvao i svoja simbolična značenja: trpezarija je, na primer, predstava
kosmosa (tavanica je nebo; sto je zemlja; pod svet mrtvih) i na stolu je uvek
stajala posuda sa voćem da bi se pospešila plodnost zemlje.
Ali, ne treba se zavaravati, čak i domus bogataša je
neudoban. Hladno je (samo se jedna ili dve prostorije greju pomoću hipokausta –
sistema za grejanje toplim vazduhom koji se širi ispod podova i kroz cevi u
zidovima – ostale prostorije zagrevane su metalnim posudama ispunjenim žarom),
mračno je (nema prozora na spoljašnjim zidovima, prostorije gledaju na
unutrašnje bazene, a uljane lampe daju slabu svetlost), često nedostaje intima,
zbog desetina robova koji tu žive i uvek su spremni da uhode i posle
napolju prepričavaju ono što su videli.
Insula
Domus postaje
skup. „klasni simbol“ i u njemu ne može da stanuje silni narod koji pristiže u
Rim posle Punskih ratova. Počinju, dakle, da se zidaju zgrade od tri, četiri,
pet spratova, ponekad sa balkonima.
Ostaci insule i rekonstrukcija mogućeg izgleda
Dok su stanovi na prvom spratu prostrani i
prilično skupi, što se više penje, stanovi su skromniji, sve do malih soba,
tankih, krhkih zidova u potkrovlju. Neudobnost
(voda i peć u dvorištu, a bure u koje se prazni noćna posuda ispod stepeništa) i loš kvalitet gradnje (česta
urušavanja i požari) su dve osnovne nepogodnosti insule, koje, osim toga, ne
mogu kod svojih stanara da ožive osećanje svetosti orodičnog doma.
Villa
Villa Poppaea u Pompeji
U početku je reč označavala
domaćinstvo na selu. Sa porastom bogatstva i višim kvalitetom života,
počinje da označava nekretninu, često izuzetno raskošnu, koju najbogatiji
zidaju na svojim posedima da bi tu provodili slobodno vreme (mada je
poljoprivredna uloga poseda zadržana). Iznad
grada postoji prostor na kome mogu da se oponašaju, ako za to postoje
sredstva, palate istočnjačkih kraljeva i njihovi vrtovi. U Rimu domus retko
zauzima više od 400 ili 500 m2, a villa može da se prostire i na
nekoliko hiljada. Osim toga, prostor
omogućava da se uredi veliki vrt koji predstavlja veliki dragulj. Podseća
na „raj“ helenističkih palata. Priroda se oblikuje. To je delo topiarius-a, pejzažiste koji bira vrste
biljaka i potkresuje žbunje dajući mu razne simbolične oblike. Koristi malo cveća
(ruže, ljiljane, ljubičice), ali poznaje veštinu bonsaija. Znalački pravi
geometrijske prostore, sa veštačkim stenama, malim paviljonima. Svuda ima vode: bazeni, fontane i
kanali obezbeđuju svežinu. A sve je to istovremeno i pozorišni dekor u kojem
deluje glavni akter, gospodar prostora, u miru i različitosti tog veštačkog
sveta.
Rekonstruisani podni mozaik iz rimske vile u Engleskoj
Detalj sa oslikanog zida vile u Pompeji koji pokazuje boginju Floru
Aristokrate često posećuju više vila, po mogućstvu u mestima koja su u
modi (ne primer, Baje), gde letuju (Ciceron ih je imao osam i još desetak kuća
za odmor!). i, kada putuju, radije odsedaju u sopstvenim vilama nego u
gostionicama.
Нема коментара:
Постави коментар