Obedovanje u Starom
Rimu
Stari Rimljani započinjali
su dan prilično jakim doručkom, ientaculum.
Odrasli su jeli ostatke od večere – jaja, sir, masline, hleb, med – a deca
mleko i slatke ili slane hlebčiće.Tek se nakon prvog dnevnog obroka pristupalo
svakodnevnim obavezama. Bez obzira kad je “započeo dan”, čovek bi u gradu
najpre odlazio na Forum – da proćaska, do javnih službi kako bi obavio neke
posliće, do tržnice, suda, kupatila. Ljudi na selu dan bi započinjali
raznovrsnim poslovima u polju ili na njivi, ili pak poslovima upravljanja
imanjem.
No, u podne bi svi
Rimljani napravili pauzu za ručak, prandium.
Koliko god da je to bio važan obrok, nije ni izdaleka imao značaj kakav danas
ima. U gradu su taj obrok Rimljani jeli “s nogu”, čak i oni koji su se vraćali
kući da ručaju, izuzimajući, naravno, one koji bi tek tada ustajali. Većina
Rimljana bi tada čalabrcnula u nekoj od usputnih tavern, ili bi kupila koji usputni
zalogaj od brojnih uličnih prodavaca “brze hrane”.
Dobro očuvana slika iz Pompeje prikazuje čoveka koji kupuje hleb sa tezge
Porastom životnog standard i rimske moći, rastao je brojiI značaj raznovrsnih pogodnosti koje je sebi i
prosečan građanin rimske imperije mogao da priušti. Tako su kupatila počela da
niču u svim gradskim centrima, kako u onim većim, tako i u manjim. Bili su to
naročiti zdravstveno-rekreativni klubovi sa širokom lepezom ponude, od
neprocenjivog značaja za status građana u društvu, za njihove poslovne kontakte i politički ugled. Kako se onde okupljao veliki broj ljudi – radi vežbanja,
osveženja, masaže ili tek “čašice razgovora” – gazed okolnih aščinica trljale
su ruke pune posla, neki su slali i konobare da goste usluže u kupatilu, a oni
preduzimljivi otvaraki su čelabrc-bar i u samom kupatilu. Još je Seneka Filozof
pisao o kolačaru, kobasičaru i poslastičaru koji su “vrebali izgladnelu” rimsku
gospodu.
U sumrak, porodica se
okupljala za najvažniji obrok u toku dana – večeru – cena ili coena –
kompletan i najobimniji obrok. U najstarija vremena Rimljani su uglavnom jeli
čorbe i kaše od zrnevlja ili legume, mleko, sir, sveže ili sušeno voće, masline
i povremeno, meso. Kako su izvori hrane postajali raznovrsniji, a ukus
prefinjeniji, dešavale su se značajnije promene u ishrani Rimljana. Čorbe ili
kuvane cerealije zamenili su hleb i meso iako je meso još uvek predstavljalo
luksuz za siromašnije stanovništvo. Bilo šta da se nalazilo na jelovniku, ovaj
obrok je okupljao celu porodicu, a u bogatijim kućama podrazumevao je i prisustvo gostiju za trpezom. Tako je cena
postepeno prerastala u convivium –
gozbu sa tačno propisanim brojem i redosledom jela. Počinjalo se sa predjelom gustum, gustatio, promulsis, za
kojim je sledilo glavno jelo mensa prima ili caput cenae i desert mensa
secunda. Zvao se još i bellaria i
mensa pomorum, jer se za desert često
jelo voće, što znači da se od rimskog doba do danas, barem u redosledu jela,
nije ništa promenilo.
Rimljani su sa desert često jeli voće (freska iz Pompeje)
Međutim, u zavisnosti od vrste večere, okupljenih
gozbenika, povoda,… postajao je širok dijapazon gozbi. Tako su se za državnom
trpezom održavali zvanični prijemi, a po uglednijim kućama privatni banketi, iz
određenih razloga, sa naročitim povodom i od posebnog značaja – cena auguralis (augurska), cena pontificalis (prvosveštenička), cena Capitolina (kapitolska), cena Persica (persijska: verovatno gozba
od persijskih začina, namirnica ili
nekog drugog persijskog sadržaja), cena
Sibaritica (sibariska: verovatno gozba sa namirnicama sa ostrva Sibarisa), cena Campanae (kampanijska; takođe
geografski pojam: Kampanija), cena cerealis
(Cererina ili žitna), cena triumfalis
(trijumfalna), kao i neke gotovo neprevodive, poput cena saliaris, cena
polinctura. Postojale su i manje zvanične gozbe, ali sa naročitim
sadržajem: cena philosophica, cena platonica, cena laconica, cena rustica,
cena cynica; ili sa specifičnim
povodom: cena Hecates (u čast
podzemne boginje čarolija i carstva duhova), cena novendialis (gozba devetog dana od pokoja, kada je propisan
još topao pokojnikov pepeo; ali ima i onih običnijih: cena terrestris (vegetarijanska), cena deum (gozba sa domaćim jelima), cena saturnia (gozba bez uvoznih jela i inostranih specijaliteta),
kao i cena dapsilis, cena pellocibilis, cena uncta, cena epularis, cena regalis,… sve manje-više raskošne gozbe, sa kojima se ni u kom slučaju
ne završava spisak latinskih imena za večeru gozbu, a njihov varijetet samo
dokazuje koliko su u antici ozbiljno shvatali hranu, i sa koliko pažnje i posvećenosti su pripremani obroci.
Triklinijum, gde su Rimljani obedovali
Нема коментара:
Постави коментар