Književnost u Starom
Rimu
Rimska civilizacija je civilizacija pismenosti. Tačnije, ona
je to postala, počev od III veka pre n.e., dakle, kada je jezik bio dovoljno
razvijen da bi izrazio misao, pouku, političko ubeđenje, koji su bili dovoljno
snažni da bi opstali i stvorili ono što mi nazivamo kulturom. Poklapanje
bogatstva govora i sredstava da se on izrazi neophodno je da bi nastala
književnost.
To podrazumeva da je narod naučio da piše. To je svakako
dugo trajalo i zahtevalo pravi obrazovni sistem. U Plautovo doba, većina
njegove publike bila je neobrazovana i pesnik je morao da im, da bi shvatili
smisao, objašnjava radnju komada. U doba
Carstva ništa od toga više nije bilo potrebno. Svako se prihvatao pisanja,
od značajnijih ljudi, koji pišu govore, do običnog sveta koji škraba, neke
„besmislice“ na tablicama koje se hitro šalju po robovima. Sve je više pisaca,
a knjižare u kvartu Argilet, gde u zasebnim prostorijama pisari prepisuju
njihova dela, dobro zarađuju. Pojedini su izuzetno plodni i diktiraju stotine
knjiga, poput Cicerona, Varona, Tita Livija ili Plinija, a Katon je sastavio
više od 150 govora. Nastaju prave bujice napisanih dela, čiji primerci krase
biblioteke svih značajnih ljudi, u Italiji i u provincijama. Sopstvena biblioteka postaje znak bogatstva
i ukazuje na visok položaj. U Rimu se superiornost meri brojem robova,
klijenata i knjiga.
Biblioteka u Efesu, izgrađena u čast jednog rimskog senatora, završena je 135.g. posle Hr.
Međutim, pisac ne stvara originalno delo. Tadašnji način
stvaranja nije ex nihilo. Autor se,
kao što to njegovo ime označava (augere
na latinskom znači uvećati), inspiriše postojećim delima. Njegova umetnost (ars označava i umetnost i tehniku)
sastoji se u tome da „uvećava“, razvija delo na koje se oslanja. Prorađuje
materiju i obogaćuje je. Tako je i kod Plauntija i kod Terencija, koga bi
zaista bilo jednako besmislen i pogrešno bilo optuživati da je plagirao novu
grčku komediju, kao kad bismo Molijera optuživali da je kopirao Plautov „Ćup sa zlatom“ kada je pisao „Tvrdicu“. Kao što kaže Horacije“kao pčela sa Matina koja vredno sakuplja nektar
iz timijana, ja šetam kroz gustu šumu... skromno stvarajući svoje pesme pune
truda“. Eto latinskog pisca:
potrebno mu je cveće da bi sakupio nektar, ali proizveden med je njegovo delo,
a u kvalitetu počiva njegov talenat.
Čemu pisanje? Moglo bi se pomisliti d su ciljevi autora
veoma različiti, jer su lični. To je i tačno u doba Carstva. Ali, književnost
republikanske epohe u većoj meri teži ka određenom cilju: veličati slavu Rima.
To je, na primer, sklonost epske poezije, od Enija do Vergilija.
Vergilijevo delo, Bukolike ili Ekloge tj. Pastirske pesme
Pisanje je
ispunjavanje moralnog zahteva. Uostalom,
uzeti reč je dokaz moralnosti. Govornik može da bude samo čestit čovek, to
Ciceron ponavlja posle Katona. Istoričar, kao i pesnik, ima zadatak da izgradi
pamćenje Rima i čini se da klesanje res gestae u mermeru, ili njihovo
ispisivanje na papirusu, predstavljaju jedinu zaštitu od zaborava.
Paradoksalno, moćnici Republike koji preziru poeziju i ne bi da se kompromituju
zadirkujući Muzu, veoma vode računa d u svojoj sviti imaju jednog pesnika koji
će da opeva njihove zasluge (laus).
Ipak, ako bismo se zadržali samo na ovih nekoliko
razmatranja o pisanju, stvorili bismo pogrešnu predstavu o latinskoj
književnosti. Jer, u Rimu, pisanje je (zaista!) i... usmeno. Književnost je
zabeležena na papirus samo za potomstvo. Dok
se stvara, književnost je živa i ne može bez govora. Autor diktira svoje
delo i, ukoliko želi da ispravi nešto, traži od svog roba-sekretara da mu
ponovo pročita napisano. Tekst prolazi kroz uši. Akcenat, ritam i kadence imaju
suštinski značaj za kompoziciju. Neophodno je da deluje magija zvuka. Sećamo se
kakvo je mesto u svakodnevnom životu imala reč na Forumu. Treba čak govoruti o muzici. Govori su više pevani nego
izgovarani, a u prvo vreme i uz zvuk frule, koji je davao ton. Govornik mora da
uvežbava svoj glas, kontroliše disanje, razvija pluća vezbajući sa teretom na
grudima... potrebno je da je dobrog zdravlja. Vergilije je, na primer, morao da
odustane od advokature jer nije imao dovoljno snažan glas. Rimljanin je rođeni glumac, a čitav Rim je pozornica: od večere u
trpezariji, do politike na Forumu, od pogrebne povorke koja prati posmrtne
ostatke rođaka, do organizovanja verskog praznika.
Ciceron drži govor u Senatu
Književnost, tako, dobija
teatralnu dimenziju. Delo najpre postoji
samo ako je izgovoreno. To se jasno vidi i u doba Carstva, sa običajem
javnog čitanja. Čim neko nešto napiše, okupi malo društvo, da bi očarao njihove
uši. I čuo pohvale! Kako kritikovati pseudoautora, kad ćemo ga sledeći put
pozvati da čuje naše delo? Književnost je postala naporan mondenski kuluk (to
su recitationes).
Tako ta urođena sklonost prema spektaklu objašnjava ulogu
koju je muzika imala u latinskim tekstovima. Daleko smo od trapavih autora,
kakvim ih nam određena tradicija prikazuje, jer mi više ne umemo da čujemo latinski. Taj hendikep nam uskraćuje
život jednog jezika, glas jedne književnosti.
Нема коментара:
Постави коментар