Familija, žena, dete
u Rimu
Agnatski srodnici: agnatsko srodtvo ima značajne pravne posledice, a važno je i zato što agnati nastavljaju porodični kult
Latinska reč familia
ne označava porodicu u prirodnom i biološkom smislu reči. Označava zapravo
kućanstvo, dakle, sve one koji žive u kući (roditelji, deca, oslobođenici,
robovi,...). Pater familias upravlja svim članovima familije čiji je domus privatni hram. On je taj ko
pred porodičnim oltarom prinosi žrtve za Lar
familiaris, duhove predaka i Penate. On je predak, gazda, i njegov najstariji
sin će ga naslediti na tom položaju tek posle njegove smrti, ma koliko bio
star. On deli pravdu, čak i ako njegov oženjeni sin odluči da živi drugde sa
svojom ženom i decom. Ova familia je
prezimenom vezana za jedan gens,
vrstu roda, proširene zajednice; međutim, danas se čini da arhaični Rim ne
treba doživljavati samo kao zajednicu gentes
i njihovih patres. Pravnici
insistiraju na činjenici da je „otac porodice“ imao tu titulu sve dok je imao
vlast u kući, čak i kada nije imao dece. Njegova supruga je mater familias.
Međutim, status žene
je sasvim drugačiji. U rimskom društvu važan
je samo muškarac, jer on ima snagu da obavlja teške poslove u polju i da
brani svoju otadžbinu. Žena postoji samo
preko njega: ona je nečija kćerka, supruga ili majka nekog građanina. Njen
otac ili muž su njeni gospodari. Ako joj otac umre dok nije udata, prelazi pod
vlast brata. Venčanjem vlast oca prelazi na muža. Ipak, to ne znači da je
potcenjena ili zatvorena u ženske odaje kao u Grčkoj. Muž joj često daje
ključeve kuće, i ona upravlja; komanduje bataljonom sluškinja, a jedino što
radi jeste otmeni starinski posao: prede vunu. Slobodno izlazi (ali uz
propisanu pratnju!) i, ako potiče iz plemićke porodice, više će je poštovati od
građanina skromnog porekla. Mada nema
pravo da učestvuje u političkom životu, ume da na njega utiče, bilo vršeći
pritisak na muža, bilo iskazujući javno svoje mišljenje uz ostale matrone, kao
što su to žene učinije tražeći ukidanje zakona Opija, u vreme Katona Starijeg.
Ubraku nema mesta za
ljubav, bar ne do doba Carstva. Verena kao šestogodišnja ili sedmogodišnja
devojčica, udata u dvanaestoj ili trinaestoj godini, žena je često ulog u
sporazumu koji iz interesa sklapaju dve familije. Njen zadatak jeste da
obezbedi naslednika svom mužu, da bi se nastavilo prezime i nasledio imetak.
Ali, s osvajanjima i promenom običaja, postepeno se i žena emancipuje. Tome doprinosi i promena bračnog ustrojstva: udata
sine manu, žena ostaje pravno vezana
za svog oca (mužu je „pozajmljena“), koji određuje jednog blagajnika da brine o
njenom imetku. Ona je, dakle, vlasnica svog imetka i ume da ga koristi da bi stekla nezavisnost, vodila računa o svojoj
lepoti i intelektualno se uzdizala. Odmah po okončanju Republike, ženi se dive,
žele je, a ona umesto strogih antičkih vrlina (pudicitia) radije koristi šarmantna oruđa zavođenja. U doba Avgusta
su sve češći razvodi (on i donosi nekoliko zakona o običajima). Počev od II veka, običaji i moral se
menjaju. Pošto je upoznala potčinjenost, zatim određenu nezavisnost, žena zajednicu
počinje da oseća uravnoteženijom iravnopravnijom, i sa mužem doživljava i
sentimentalnu vezu. Muškarac, lišen u oba Carstva svoje građanske moći, i u
kući ima manju vlast, dok je žena stekla i očuvala veću slobodu. Pored toga, filozofija (naročito stoicizam) i medicina zajednički utiču na podsticanje
bračne ljubavi, međusobno poštovanje i iskazivanje vrlina. Naravno, žena
ostaje inferiorna (a hrišćani će umeti da je omalovaže), ali par pronalazi i
sklad koji je praćen i novim osećanjima prema deci.
Majčinska i očinska ljubav prema deci je skorašnji pojam
(naš XVIII vek). Za Rimljanina je bilo
najvažnije da ima naslednika. Visoka stopa smrtnosti dece (verovatno
oko 45%) i slaba nada da će poživeti
(oko 36% dece umire do petnaeste godine, trećina prelazi tridesetu, a 10%
šezdesetu) zahtevaju da se, posle venčanja u ranom dobu, odmah ima puno dece.
Tako je bilo u doba Republike (Kornelija, majka Gaja Graha, rodila je
dvanaestoro dece, a samo je troje poživelo). A pored toga su trudnoća, a
naročito porođaj, često bili pogubni za ženu.
Prikaz Rimljanke koja se porađa
Ako otac nema naslednika, može da usvoji sina iz druge familije, da bi
zadovoljio svoj interes. Novorođenče, čiji je život toliko neizvestan da se
objavljuje tek osam dana posle rođenja, predaje se dadilji. Osim toga, treba
odmah po rođenju da ga prizna otac. Ako ga ne prizna, novorođenče bi udavili
ili izložili, što znači ostavili na gomili stajskog đubreta na uglu ulice. Neku
novorođenčad bi uzele siromašne žene bez dece, a neke bi uzimali da bi ih
odgajili i zatim prodali kao roblje.
Sudbina deteta, čak i iz dobre porodice, nije, dakle, utvrđena rođenjem i
koncepcija rimske familije nije mnogo prirodna. Što ne znači da roditelji nisu
voleli svoju decu i pomno brinuli, kao Katon, o njihovom obrazovanju.
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиАутор је уклонио коментар.
Избриши