Religija u Antičkom
Rimu
Ljudi naše judejsko-hrišćanske civilizacije veoma teško
shvataju religiozna mentalitet Rimljana. Pa ipak, nekad osećamo da smo bliski
antičkom svetu, do te mere da se rado upuštamo u analogije koje su naizgled
lake, ali zapravo često varljive. Ako zaključimo da osećanje religioznosti
prati svaki trenutak života jednog Rimljanina, ali i da nam je taj religiozni
duh po svom sporazumnom formalizmu i pragmatizmu potpuno stran, onda ćemo
shvatiti koliko mogu da budu pogrešni neki naši zaključci o rimskoj
civilizaciji.
Religija u Rimu
oslovljava svaki trenutak bitisanja. Ona svuda dominira i osniva društvenu i
političku organizaciju Grada. Ali, ne podrazumeva postojanje bilo kakve
metafizike. Religija odražava realizam jednog naroda, da koji živi u
trenutnom i konkretnom. Njena funkcija jeste da garantuje i vrednuje prirodnu
realnost i ljudske aktivnosti. Dakle, ona ne počiva ni na jednom činu vere i ne
podrazumeva verovanje u neki hipotetički srećan onostrani svet. Ograničava se
na to da uokviruje, štiti i opravdava određene cikluse ljudskog života:
poljoprivredni, na primer, ili ratni.sakralno se ne nameće ljudima; oni su ti
koji ga određuju, oni odlučuju o svetosti nekog mesta ili događaja i postaju
gospodari religije, čak i ako priznaju nadmoć bogova.
Moglo se s pravom reći da je rimska religija administrativne
prirode i zapaziti nedostatak verskog osećanja kod Romulovih sinova. U stvari,
ona ima upadljivo politički karakter: svaki Rimljanin je dužan da ispunjava
svoje građanske obaveze. Sveštenici, od kojih su pojedini izabrani za
magistrate, pa su i političari, odgovorni su za organizovanje praznika, savesno
izvršavanje obreda, ali nisu isključivi tumači volje bogova. Božanstvo sasvim
lepo može da izabere da se izrazi posredstvom bilo kog građanina, na primer,
učinivši ga svedokom nekog čuda.
Ovako savesno
izvršavanje religijskih obreda jeste ono što čuva opstanak grupe. Jer, ako u
jednom društvu pojedinac istinski postoji samo kroz pripadnost jednoj porodici,
jednom plemenu, jednoj centuriji, gradu, na isti način, religiozno, svaka
greška, svaka mrlja, pada na zajednicu.
Rimljani vode životinje u hram na žrtvovanje
Svako je, dakle, odgovoran za sve i ima
vrhunsku dužnost da primenjuje pobožnost (pietas),
dakle, koliko savesnog poštovanja obreda
koji garantuju božansku zaštitu toliko i poštovanja drugih. Zbog toga je, kao i
politika, religija unutrašnja stvar
rimskih građana koja se tiče samo njih. To jasno pokazuje da ne teži
univerzalnom i nema ništa sa nekakvi otkrovenjem.
Porodični oltar u kući u Pompeji
Ova religija, čija politička organizacija i pravi duh
odražavaju težnju za efikasnošću koja je tipično rimska, održala se tokom
mnogih vekova. Ali, već od 2. veka pre Hr. nije bila dovoljno jaka da se odupre
orijentalnim uticajima, koji su usledili posle osvajanja, niti da odgovori na
nova pitanja do kojih je nužno došlo uz novo stanje duha. Malo-pomalo, Rimljane
zahvata individualizam, i poput ljudi sa Istoka, traže odgovore na pitanja koja
se tiču njihove sudbine, sreće, eventualnog života posle smrti. Religiozno osećanje postepeno postaje
subjektivno. To u Rimu predstavlja stvaranje svetog osećanja, pojavu vere.
Religije misterija nude odgovore u onostranom i ostvarenje svojih obećanja
uslovljavaju potčinjavanjem njihovim božanstvima putem slepe poslušnosti
iskazane svetom kleru. Religiozni kosmopolitizam odražava kosmopolitizam celog
Rimskog carstva. Avgust uzalud pokušava da ustanovi stare vrednosti. Stara
religija više ne pomaže. Šta predstavlja objektivna i konkretna briga za
odbranu nekog grada naspram obećanja buduće i večne sreće koja se nudi
pojedincima?
Нема коментара:
Постави коментар