Rimska filozofska
misao
Smatra se da Rimljani nisu imali sklonosti za filozofska
razmišljanja. I tačno je da treba sačekati
kraj Republike da bi se razvila rimska filozofska misao, a naročito sa
Ciceronom koji je prvi ponudio vlastitu političku koncepciju i filozofiju
istorije.
Ciceronovo poprsje
Ipak, Rim je bio pod uticajem mnogih mislilaca još od osvita svoje
istorije, pod okupacijom Etruraca i prilikom razmena sa Velikom Grčkom.
Pitagorejci su ostavili snažan uticaj na Rimljane još u 4. veku pre Hr. Ali, do
boljeg poznavanja filozofskih pravaca došlo je tek posle osvajanja
grčko-istočnih prostora. Razne škole šalju učitelje i delegacije (da se založe
za njihovu stvar) u novu prestonicu sveta. Senatori, često neskloni posebnim
besedama, naročito zaziru od epikurejaca koje optužuju da kvare ljude (naročito
mlade).
U više navrata dolazi do
proterivanja filozofa (173. g. pre Hr., 161. g. pre Hr.). jedna delegacija
iz Atine je 155. g. pre Hr. izazvala pravi skandal. Došli su da traže smanjenje
dažbina nametnutih gradu, a u delegaciji su bili Karnead (upravitelj atinske
Akademije), stoik Diogen i peripatetik Kritolaj. Karnead je dva dana zaredom
držao govore o pravdi, iznoseći drugog dana, sa vatrenim ubeđenjem, suprotno od
onoga što je tvrdio prethodnog. Publika, koja je najpre bila vrlo
zainteresovana, postala je sasvim zbunjena i Katon je žurno zatražio da
izazivači ovih neugodnosti budu proterani.
Međutim, Rimljani, malo-pomalo, počinju da prihvataju Grke. Mnogi bogati pripadnici plemstva poveravaju
im obrazovanje svoje dece, a stoici su omiljeni u vladajućim krugovima.
Panetije sa Rodosa postaje prijatelj i savetnik Scipiona Eilijana. Blosije iz
Kume je savetnik Tiberija Graha. Tokom poslednjeg veka Republike, Posejdonije
(naslednik Panetija) postaje učitelj i prijatelj Varona, Cicerona, Pompeja...
rimljani počinju da pišu izvorna filozofska dela (Lukrecije, Ciceron,...), mada
su još pod uticajem Grka (epikurejstvo kod Lukrecija, platonizam i stoicizam
kod Cicerona). U prvom veku Seneka (na latinskom), a zatim Epiktet i Marko
Aurelije (na grčkom u drugom veku) razvijaju stoicizam. Uostalom, drugi vek
Carstva pogoduje filozofima – od kojih neki poseduju samo svoju bradu i
neophodnu odeću.
Epikurejstvo i stoicizam u vreme Republike, stoicizam u
vreme Carstva, zatim neoplatonizam. Filozofija je lagano, ali duboko prožela
duh Rimljana. Ipak, oni su je prilagodili svom moralu i pragmatičnom mentalitetu:
zanemarili su fizički i metafizički aspekt, da bi istakli etička razmatranja.
Нема коментара:
Постави коментар