Rimska svakodnevica
U klasično doba, dan
građanina je u skoro istoj meri bio podeljen na aktivnost (negotium) i odmor, razonodu (otium). Međutim, ovakva podela je
donekle veštačka i ne odnosi se na svakoga na isti način. Osim toga, verovatno
i nije bila uvek tačna, naročito u prvim vekovima, kada je trebalo mukotrpno
obrađivati zemlju, a prinosi su bili mali. Zatim, i obaveza služenja vojske podrazumevala
je drukčije korišćenje vremena, bar dok Marije nije stvorio profesionalnu
vojsku. Dakle, možemo smatrati da je ovakva podela dana počela zaista da
postoji tek onda kada građanin više nije radio, jer je sa rad prebacio na
robove. A robovi rade dvanaest sati dnevno, često vrelo naporno, kao što je bio
slučaj na selu.
Uzmimo najobičniji primer: Rimljanina koji živi u gradu u
doba Cicerona, koji ne mora da radi (čak i ako nije bogat) i njegov uobičajeni
radni dan (jer praznični dani podrazumevaju druge aktivnosti – na primer da
prisustvuju nekom verskom obredu ili spektaklu).
Dan počinje izlaskom
sunca. Posle kratkog obrednog pranja, građanin oblači togu preko tunike (u
kojoj je spavao) i na brzinu doručkuje (ientaculum).
Zatim stupa na pozornicu, jer javni život u Rimu uvek ima teatralni karakter.
Ako je siromašan, odlazi kod svog pokrovitelja da primi sportulu (nešto novca
što će mu omogućiti da preživi, u zamenu za sitne usluge; u početku je sportula
bila u naturi, kako bi klijent imao šta da jede i da se ogreje). Ako je bogat,
obavlja svoju dužnost kao patronus i
smešta se u svoj atrium gde prima
klijente. Ova prva aktivnost traje
oko dva sata. Zove se salutatio.
Zatim, od trećeg sata
počinju izlasci. Patron i njegovi klijenti – što je pokrovitelj značajniji,
više je klijenata – u povorci kreću na Forum. Tamo se, od sredine prepodneva,
okuplja puno ljudi. Magistrati se posvećuju svojim obavezama, bogati
predstavljaju svoje poslove onima bogatijim od sebe, prijatelji prate svog
pokrovitelja u tribunal (i svedoče u njegovu korist, čak i ako uopšte ne znaju
šta je u pitanju, zbog obaveze fides).
Trgovci su u potrazi za dobrim poslovima, stranci (pogotovo Grci i oni sa
Istoka) sklapaju unosne poslove. Siromašniji klijenti se mešaju sa ljudima iz
naroda koji su odeveni u proste tunike, sa robovima obrijanih glava, lunjaju po
bazilikama (gde mogu da sklope kakav posao) ili se šetkaju trgovačkim ulicama.
Poneko, ko mašta da nadmaši Cicerona, drži govor, dok ga bez milosti prekida
zajedljiva publika. Neki moćnik paradira u nosiljci kroz gomilu prosjaka i
šarlatana svih vrsta, a oni paze da izbegnu udarce bogataševih slugu koji okolo
nose srebrne oklope na grudima, ističući svoj mavarski ten ili germanske
mišiće. Većina običnog sveta završava prepodne u nekoj taverni (popinae), čekajući sedmi sat.
Kada dođe sedmi sat,
naime, podne, oglase se trube. Sada je kasno da se ode kod pretora. Poslovi prestaju, politički život se
zaustavlja. Počinje vreme razonode. Do 3. veka pre Hr. jedino se u podne
jeo pravi obrok. Uveče se spremala
vesperna. Počev od 2. veka pre Hr. cena
je pomerena za dva do tri sata kasnije i postaje večera. U podne se samo nešto
pojede na brzinu. To je prandium.
Zatim dolazi popodnevni odmor, pogotovo kad je toplo vreme.
Posle odmora ulice i Forum preplavljuje šarolika masa,
raznovrsnija nego što je bila prepodne.
Forum Romanum u vreme popodnevne gužve, rekonstrukcija
To je vreme šetnji i razgovora. Rimske
gospođe koriste priliku da istaknu svoju odeću, a mladi ljudi pokušavaju da
otkriju koja se lepotica krije iza zavesa nosiljki koje su vrlo brižljivo
navučene, da ne bi odale neku neprikladnu nameru. U pojedinim ulicama, poput vicus Tuscus, nekoliko mladića
orijentalnog porekla, upadljivo našminkani, nude svoje usluge, ili prostitutke
u smeđim haljinama pozivaju one kojima se sreća nije osmehnula, da ih slede u
obližnju javnu kuću.
Počev od 2. veka pre
Hr., postao je običaj da se poslepodne ide u kupališta a zatim, od vremena
Agripe, u one velike prostore za uživanje, nazvane terme.
Rimsko kupatilo
Najbogatiji imaju
vlastita kupatila u svojoj kući (domus).
Zatim sledi povraatak po živosti ulica, uz povremeno zaustavljanje da bi se
procenila veština nekog žonglera ili zavirilo u budućnost kod neke gatare (od
kraja Republike). Onda sledi cena.
Cena se obavlja
sa prijateljima u trikliniju. Večera je sada postala jedini pravi obrok u toku
dana. Međutim, ona obično traje dosta dugo.
Očuvan prikaz večere iz Pompeje
Produžava se razgovorom ili nekom
društvenom igrom, pa i šetnjom da bi se udahnulo malo svežeg večernjeg vazduha. Kad sunce zađe, sve je gotovo i
Rimljanin odlazi u postelju. No, ima i kod onih kod kojih posle večere sledi comisatio, neka vrsta pijanke koja im
omogućava da radosti i tuge utope u vinu, do kasno u noć, uz svetlost
zadimljenih lampi.
Нема коментара:
Постави коментар